- TEORI PEMBELAJARAN BEHAVIORISME
- Terbahagi kepada dua, iaitu :
- Teori Pelaziman Klasik
- Satu bentuk pembelajaran perkaitan yg melibatkan rangsangan neutral yg berkait dgn rangsangan semulajadi dan menghasilkan gerak balas yang serupa
- Prinsipnya : t/laku manusia boleh diajar dan dipelajari
- Teori Pelaziman Operan
- Dikenali sebagai Pelaziman Instrumental
- Satu bentuk pembelajaran yg melibatkan kesan akibat t/laku menjadi kemungkinan kpd t/laku seterusnya diulangi, diteruskan atau dihentikan
- Teori Pelaziman Klasik Ivan Pavlov
- Pembelajaran dalam pelaziman klasik berlaku apabila individu dapat menghubungkaitkan 2 rangsangan iaitu rangsangan dgn rangsangan semulajadi atau berlaku juga jika individu berjaya menghubungkaitkan antara rangsangan terlazim dengan rangsangan neutral yang lain.
- Pembelajaran dlm bentuk pelaziman klasik melibatkan pengalaman positif dan pengalaman negatif.
- Jika ssorg individu dibiasakan dgn rangsangan yg menyeronokkan, dia akan menghubungkaitkan pengalaman itu dgn keselesaan di dalam bilik darjah.
- Teori Pelaziman Klasik J.B. Watson
- Behaviorisme melihat t/laku sebagai sst yg dapat dijelaskan melalui pengalaman yg diperhatikan.
- Kanak-kanak memiliki 3 tindak balas emosi yang asas iaitu takut, marah dan sayang
- persekitaran psikososial bilik darjah memainkan peranan yg oenting dlm mempengaruhi emosi murid.
- Teori Pelaziman Operan E.L. Thorndike
- Hubungan atau connection antara rangsangan dgn gerak balas akan menjadi kukuh jika kesan t/laku menyeronokkan @ memuaskan.
- 3 prinsip / hukum pembelajaran :
- Hukum Kesediaan
- bertujuan utk memungkinkan tindakan atau gerak balas berlaku
- Hukum Latihan
- manusia belajar melalui proses membuat & lupaan berlaku apabila perkara yang dipelajari tidak dipraktikkan lagi
- Hukum Kesan
- t/laku yg diikuti hasil /kesan yg positif akan menjadi lebih kukuh
- t/laku yg diikuti dgn kesan yg negatif akan menjadi lemah
- Teori Pelaziman Operan B.F. Skinner
- Menekankan hasil kesan-akibat membawa kpd t/laku baharu, diteruskan @ diulangi & sebaliknya.
- kesan-akibat boleh berlaku dlm bentuk ganjaran / hukuman.
- Peneguhan = mengukuhkan lagi t/laku yg memungkinkan t/laku diulangi / diteruskan.
- Peneguhan positif = peneguhan yg diberikan menjadi rangsangan kpd t/laku seterusnya.
- Peneguhan negatif = peneguhan yg diberikan memungkinkan t/laku diteruskan apabila rangsangan yg tidak selesa disingkirkan.
- Hukuman = peristiwa yg mengurangkan kemungkinan t/laku diulangi.
- Hukuman beri = mengurangkan kemungkinan t/laku diulangi hasil daripada rangsangan yg diberikan.
- Hukuman tarik = mengurangkan kemungkinan t/laku diulangi hasil daripada rangsangan yg selesa ditarik balik
(Sumber : Siri Pendidikan Guru : Murid dan Alam Belajar
Tiada ulasan:
Catat Ulasan